lørdag den 29. marts 2014

Lidt i overkanten på en fredag

I går var sidste dag i praktikken, og boy, for en dag! Jeg tjekkede ind med en indstilling om, at det var helt fantastisk, at det var sidste dag. Så kunne jeg jo koncentrere mig om mine opgaver, og stå lidt senere op om morgenen, på mine respektive fridage. Jeg skulle bare smide nogle negerboller (det hedder det altså i Jylland!) i munden på børnene, og øl i munden på vores samarbejdspartere på skolen.

Det resulterede i grædende børn og fulde kollegaer. Virkelig syret! Og som om det ikke var nok, så blev jeg tilbudt job som vikar på skolen, nu da det var lovligt - man må nemlig ikke være ansat på sin praktikskole, før efter endt ophold. Og oveni det, blev jeg inviteret på date af en 'kollega'. Eller, jeg skulle i hvert fald lige sige til, hvis jeg kunne tænke mig at drikke en kop kaffe! (Er det ikke internationalt for: date? Det er længe siden, jeg er blevet spurgt, så man er vel lidt rusten…)

Det var mere, end mit søde lille hovede kunne magte på en fredag, efter fire ugers intens pres fra alle sider. Så jeg besluttede mig for at tage metroen hjem, og stoppe ved pizzamanden på vejen.

Jeg låser mig ind, smider mig i sofaen, og tænder fjernsynet nøjagtig klokken 20 - klar til xfactor finale. Da det var slut, gik jeg på hovedet i seng. Syret fredag.

-

Jeg har gjort mig mange overvejelser om mit valg af uddannelse, både frivilligt, men også på opfordring af flere af mine midlertidige kollegaer på skolen. Generelt har jeg fået et meget positivt syn på lærerfaget efter dette praktikophold. Jeg har virkelig følt, at jeg som lærer har gjort en forskel.

I går blev jeg så spurgt, hvad det vigtigste ved lærergerningen var. Jeg roder mig ud i noget med vigtigheden ved at lære børnene noget, at de får en mere sikker fremtid, og at vi på den måde styrker fremtiden. Man vil jo gerne gøre et godt indtryk!

Han er ikke afvisende, men siger afslappet: "På et tidspunkt finder du ud af, at der kun er ét mål med vores profession: At passe andre menneskers børn, mens de er på arbejde."

Hmm… Egentlig er det jo ikke helt forkert?

-

Al den helhedsskole har vundet over en snart 21 år gammel døgnrytme, og jeg stod derfor op klokken 7. Så kunne jeg ikke sove mere. Jeg hentede lidt morgenbrød, og startede på min opgave til på mandag. Klokken 12 fik jeg en tømmermandsramt Frederik igang, og har nurset ham løbende hele eftermiddagen, mens jeg langsomt er blevet 70% færdig med opgaven.

Jeg vurderer, at jeg har været aktiv nok i dag til, at jeg godt må pakke mine hæklesager frem fra skammekrogen igen i aften. Måske se en film eller to?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar